marți, 30 ianuarie 2018

OZN-ul, femeile și alți trecători

Dacă ați trecut măcar o dată în viață prin Piața Romană, sigur l-ați remarcat pe el: tipul cu OZN-ul.
 La prima vedere poate părea un nume pe cât de neinspirat, pe atât de banal, însă reflectă realitatea: un bărbat de vreo 25 de ani care lovește ritmic o bucată confecționată din aliaje mtalice, iar sunetul este fascinant. Nu se oprește din cântat decât după ce îngheață; își pune instrumentul în spate și se plimbă puțin cât să-și dezmorțească trupul, apoi, își (re)așază scăunelul pliant și, brusc, lumea din jurul lui se evaporă; este foarte concentrat. Când te duci să-i lași măruntul rămas de la prânz în cutia pe care o ține la picioare, își ridică privirea și-ți zâmebește sincer și, parcă, zâmbetul său te binedispune mai mult decât cântecul său.
 De când învăț dimineața, simt că pot să fac orice dupe terminarea orelor, astfel, aleg să mă pimb de colo-colo.
 Era o zi de luni obișnuită, una dintre acele zile în care nici nu-ți vine să te ridici din pat, dar evident că nu aș fi putut rămâne acasă restul zilei. Orele s-au scrus rapid și ne-am trezit cu 2 sticle de somersby și fiecare cu câte o julitură (lipsă de experiență). Să nu mai spun că nu mai știu cum am aterizat în mijlocul Pieții Romane, chiar lândă metrou, foarte aproape de extraterestrul nostru. Au apărut și zânele pe care le așteptam și am rămas necintiți vreo oră jumătate.
 În acele 90 de minute s-a întâmplat, de fapt, ceea ce m-a făcut să vreau să scriu chestia asta, ce-o fi ea; nu îi pot defini scopul exact.
 Foarte rar mi se întâmplă să nu privesc, măcar pentru o amărâtă de secundă, fiecare persoană care trece pe lângă mine, dar pe femeia asta chiar n-am văzut-o. Mi-a cerut o foaie și un pix. Era îmbrăcată cu o geacă bleumarin, destul de lungă, iar pe cap purta o căciuă gri cu un ciucire care dansa la fiecare mișcare fină pe care o făcea ea. I-am întins una dintre zecile de foi pe care le car zilnic cu mine, iar pixul din mână ei nu știu de unde a apărut. Inițial, stătea aplecată de la mijloc, dar cu spatele la noi – chipul său fiind îndreptat spre el. Ne întoarcem unii spre alții cu mine ciudate, întrebându-ne din priviri ce scrie, dar sentimentul ăsta de curiozitate a dispărut rapid căci știam că nu o putem întrupe cum nici pe omul din spațiu nu-l poți întrerupe din cântecul să continuu.
 S-a întors cu fața spre noi și am putut-o privi îndeung; buzele ei se mișcau fără ca vreun sunet să iasă din corzile vocele, iar imaginea chipului ei nu poate fi descrisă în cuvinte (exercițiu de imaginație). A întins foaia și, cu un imbold venit de nicăieri, am prins-o între două degete, dar nu mi-am mutat privirea imediat spre acele cuvinte înșirate. Ne-a întrebat dacă unul dintre noi are voce, dacă putem cântă, însă asta nu s-a întâmplat. A zis că s-a săturat de agomerație, de trafic, de lucrurile astea care alcătuiesc ambient contemporan. A spus că-și dorește să vadă mai mulți extratereștrii. A lăsat bucata de hârtie, decizia fiind a noastră: i-o dăm lui sau o păstrăm. A plecat apoi, dar cred că mai potrivit e să spun că, de fapt, s-a stins ușor în timpul în care legam cuvintele așternute de ea. S-a întors în locul din care venise; de nicăier (Unde sunteți?).
 Lucrurile s-au suprapus; astfel: tipul lovea OZN-ul, femeia scria, iar o altă tipă danssa, dar era foarte aglomerat. Oamenii aproape își izbeau umerii încercând să se deplaseze. Mișcările ei desenau sunetele scoase de hang: era o reprezentare vie a minunatului cântec (care îi inunda corpul). Poate că ar fi fost mișto să prindă și trecătorii în jocul său, dar nu s-a întâmplat asta.
 Tot ce am relatat anterior ar fi putut fi concretizat într-o fotografie, dar n-am făcut-o (însă nici la scris nu mă pricep).
 Și eu m-am săturat de orașul ăsta, de mașini, de garniturile de metrou care scot sunetele pe care le aud în cele mai crunte coșmaruri, de fumul gros pe care-l privesc dimineața prin geamul clasei în care stau acum.

 Nu vă supărați: întorceți-vă și stingeți-mă și pe mine în muțimea de suflete...


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu